Asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej to nowa pilotażowa usługa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, której zadaniem jest wspomaganie przedsiębiorców w pokonywaniu barier rozwojowych. Szacuje się, że do końca października skorzysta z niej aż 690 przedsiębiorców!
Głównym zadaniem asysty jest pomoc przedsiębiorcom w pokonaniu barier hamujących rozwój ich biznesu. Zatem usługa jest adresowana do wszystkich firm (w szczególności właścicieli najmniejszych firm), niezależnie od okresu dotychczasowego działania czy branży. Pilotaż obejmie nawet 1 000 przedsiębiorstw i będzie prowadzony w bieżącym roku na terenie 11 województw Polski przez 23 ośrodki Krajowego Systemu Usług. Dokładna lista wykonawców usługi znajduje się na stronie internetowej KSU pod adresem: ksu.parp.gov.pl/pl/oferta_ksu/pilotaze/asysta
Po etapie pilotażowym, jeśli usługa zainteresuje przedsiębiorców, będzie świadczona jako kolejna usługa systemowa Krajowego Systemu Usług przez Punkty Konsultacyjne KSU.
Usługa zbiera pozytywne opinie przedsiębiorców. Jednym z głównych atutów asysty jest jej niski koszt. Klient płaci maksymalnie 120 zł, co stanowi 5% wartości całej usługi. Pozostałe 95% jest finansowane z programu POKL i ta kwota stanowi dla firm pomoc de minimis. Firmy, które do tej pory nie korzystały z pomocy doradczej mają wspaniałą możliwość konsultacji ze specjalistami za minimalną cenę. Warto zatem skorzystać!
Na czym dokładnie polega usługa asysty?
W prowadzeniu działalności gospodarczej asysta składa się z dwóch etapów:
- Diagnoza potrzeb biznesowych to identyfikacja problemów oraz potrzeb klienta związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Identyfikacja ta polega na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z klientem, analizy dokumentów oraz wskazaniu metod rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb.
- Wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w etapie I potrzeb (w obszarach: spełniania wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, marketingu, organizacji oraz finansów przedsiębiorstwa), zgodnie z ustaloną z klientem ścieżką postępowania.
W ramach programu Asysta przedsiębiorcy mogą uzyskać pomoc w czterech ww. obszarach działalności. Poniżej krótka specyfikacja:
- Spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej oznacza wywiązywanie się z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym m.in. składanie dokumentów do ZUS i Urzędu Skarbowego;
- Marketing przedsiębiorstwa, czyli przygotowanie strategii marketingowej, analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy itp.;
- Organizacja przedsiębiorstwa, czyli kwestie związane z organizacją pracy, zarządzaniem czasem, dobore personelu, podziałem obowiązków i odpowiedzialności itp.;
- Finanse przedsiębiorstwa, tj. m.in. opracowanie kosztorysu przedsięwzięcia, zarządzanie kapitałem obrotowym, pozyskiwanie źródeł finansowania, postępowanie w przypadku zagrożenia zatorem płatniczym, wypowiedzenie umowy kredytowej przez bank.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż ze względu na lokalną specyfikę, każda z instytucji prowadzących pilotaż koncentruje się na takim obszarze, gdzie potrzeby przedsiębiorców w zakresie asysty są największe.
Źródło: na podstawie artykułów ze stron: www.msp.money.pl; www.parp.gov.pl; www.polskieradio.pl; www.strefabiznesu.pl